Een syndicus, wat is dat?

Wanneer binnen een gebouw de kavels (appartementen, handelsruimtes, staanplaatsen, ...) toebehoren aan verschillende eigenaars spreekt men van "mede-eigendom" en de "vereniging van mede-eigenaars".

De syndicus is de aangestelde mandataris van de vereniging van mede-eigenaars en is verantwoordelijk voor een groot takenpakket, in overeenstemming met de wettelijke bepalingen wo:

  • het jaarlijks bijeenroepen van de algemene vergadering,
  • het uitvoeren of laten uitvoeren van de beslissingen van de algemene vergadering van mede-eigenaars,
  • het nemen van alle bewarende maatregelen en het stellen van daden van voorlopig beheer,
  • het beheren van het vermogen van de vereniging van mede-eigenaars,
  • het in geval van een verkoop overmaken van diverse, wettelijk bepaalde info en afrekening, 

Daarnaast neemt hij dagdagelijks ook algemene taken op:

  • het beheer van de rekeningen (opmaken begroting, opvragen provisies, opmaken onkostenverdelingen, debiteurenbeheer, ...),
  • het toezicht op en de regelmatige controle van de contracten en de gemeenschappelijke delen,
  • de bestelling van alle voorzieningen,
  • het leiding geven aan de eventuele huisbewaarder,
  • de toepassing van het reglement van inwendige orde,
  • bemiddeling tussen de mede-eigenaars,
  • het afhandelen van de gemeenschappelijke schadegevallen.
  • Een rentmeester, wat is dat? 

    Een rentmeester is gemandateerd in het beheer van uw private eigendommen.

    In opdracht met u als eigenaar handelen wij in uw naam voor de administratieve, financiële en technische zaken wo:

    Administratieve taken:

    • Beheer van de huurcontracten, opstellen, opvolgen en opzegmodaliteiten nagaan,
    • Beheer van verzekeringen, certificaten, schadegevallen, etc..,
    • Aanspreekpunt voor huurders voor vragen, klachten, defecten,
    • Verlenen van juridisch advies over verhuren en verkopen van vastgoed,
    • Indien gewenst: bijwonen van Algemene Vergaderingen van de VME,
    • ...

    Technische taken:

    • Voorstellen van mogelijke verbeteringen aan het goed,
    • Opname van de meterstanden water, gas en elektriciteit bij ingang en einde huurceel,
    • Opvragen van offertes bij herstellingen of werken en hierover onderhandelen,
    • Kleine reparaties of dringende maatregelen laten uitvoeren tot behoud van het patrimonium,
    • Controle na uitgevoerde werken,
    • Ingrijpen en opvolgen van gemelde klachten,
    • Periodieke plaatsbezoeken om de goede staat van uw eigendommen te bewaken,
    • ...

    Financiële taken:

    • Opvolging van de betalingen door de huurders,
    • Innen en doorstorten huurgelden,
    • Betalen leveranciers en aannemers,
    • Optimaliseren lopende contracten met aannemers (blokpolis, weerkerende onderhoudswerken, ...),
    • Toepassen en innen van de wettelijke huurindexeringen,
    • ….
  • Onze verhuurdienst kan ook de verhuur van uw panden voor haar rekening nemen:

    • Selectie, evaluatie van de solvabiliteit van kandidaat-huurders,
    • Opvragen van de nodige documenten en bewijzen;
    • Opstellen van een degelijke huurovereenkomst,
    • Vestigen van de huurwaarborg
    • Opmaak en coördinatie van de in- en uitgaande plaatsbeschrijving,
    • Opnemen en doorgeven van de meterstanden van water, gas, elektriciteit,
    • Huurschade opnemen bij einde huur,
    • Regelen van de vrijgave van de huurwaarborg, dit volgende de uitgaande bevindingen.